دومين سالگرد ارتحال آيت ا... انصاري فردا در اهواز برگزار می شود

یزدفردا:در تماس تلفني كه با  حجت الاسلام محمد حسن انصاري انجام شد، اعلام نمودند مراسم دومين سالگرد ارتحال ملكوتي فقيه عظيم الشأن، حضرت آيت ا... العظمي حاج شيخ مرتضي انصاري، سبط خاتم المجتهدين، شيخ اعظم انصاري (قدس سرهما) صبح روز جمعه، هفتم مردادماه، از ساعت 10 الي 12 با حضور مردم شهيدپرور و مسئولين كشوري و لشكري در مسجد آيت ا... العظمي بهبهاني (ره) اهواز برگزار خواهد شد. لازم به ذكر است اين فقيه عاليقدر، 26 مرداد ماه سال 1388 به علت عارضه قلبي در شمال كشور دار فاني را وداع نمودند.

حيات طيبة آيت ا... العظمي حاج شيخ مرتضي انصاري (ره)


به مناسبت دومين سالگرد عروج ملكوتي اين فقيه عاليقدر، در اين نوشتار اشاره‌اي به حيات طيّبة ايشان مي‌نماييم. اميد آنكه زندگاني عالمان رباني براي ما الگو و سرمشق باشد.


اين فقيه وارسته يكي از چهره هاي مشهور و درخشان خاندان شيخ اعظم انصاري و فرزند ارشد بنيانگذار حوزه علميّه اهواز؛ يعني آيت الله العظمي آقا شيخ ميرزا محمد جعفر انصاري بود.


يكي از امتيازات اين عالم رباني آن است كه كه جد اعلاي ايشان صحابي جليل القدر پيامبر اسلام (ص)؛ يعني جابر بن عبدالله انصاري است.


معظم له روز بيست و سوم ماه شوّال المكرم 1344 هجري قمري؛ يعني 1304 شمسي در اهواز متولد شدند. ايشان در سن شش سالگي در مكتب خانه به فراگيري قرآن پرداختند و در سن هفت سالگي به دبستان رفته و دوره ابتدايي را سپري نموده و تصديق ششم ابتدايي را اخذ نمودند. در ايّام تعطيلات كتابهاي امثله و بصرويه و تصريف و اجروميه و عوامل ملاحسن را نزد والد فرا گرفتند.


آري اين فقيه وارسته با رسيدن به سن تميز، همزمان با تحصيلات در مدارس جديد به تعلّم علوم عربي و معارف اسلامي رغبتي وافر ابراز داشته و از 10 سالگي در خدمت والد معظمشان به فراگيري علوم عربيه مشغول شدند و نحو و صرف و منطق و معاني و بيان و فقه و اصول و مقداري از علم كلام را از محضرش استفاده نمودند.


ايشان مدتي در نجف اشرف از محضر اساتيد عظام، حضرات آيات: آقا سيّد محمود شاهرودي و آقا سيّد محسن حكيم و آقا سيّد ابوالقاسم خويي مستفيض شده و از خرمن فضل آنان خوشه مي چيدند.


مراتب فضل، كمال و اجتهاد آن فقيه راحل همواره مورد تصديق بزرگاني از علما بود.


ايشان در سن 28 سالگي موفق به دريافت اجازه اجتهاد شد. اين عالم وارسته سالها قبل از انقلاب رسالة عمليه خود را آماده كرده بود، امّا ورع و تقوا و احتياط ايشان مانع از چاپ و انتشار آن مي شد.


مشايخ روايت و اجتهاد ايشان، آيات عظام، آقا ميرزا محمد تهراني، آقا شيخ محمّدحسين كاشف الغطا، آقا سيّد جمال الدين گلپايگاني، آقا شيخ محمّد مهدي سبط الشيخ انصاري، آقا سيّد محمود شاهرودي و شيخ آغا بزرگ تهراني مي باشند.


آثار تحقيقي، پژوهشي كه اين فقيه عظيم الشأن در زمينه‌هاي مختلف فقهي، اصولي و رجالي به رشته تحرير در آورده و بعضاً به چاپ رسيده‌اند عبارتند از: رساله در منطق و مقيد مجمل و مبين – رساله در مفهوم و منطوق – رساله در اوامر و نواهي ناتمام – مباني در بعضي از مباحث الفاظ – حواشي بر بعضي كتب درسي – شرح بر عروه الوثقي (ناتمام) – حاشيه توضيح المسائل و شجرة مشايخ انصاري دزفول – زندگاني و شخصيت شيخ انصاري كه در سال 1338 شمسي براي اولين بار چاپ و تاكنون پنج بار تجديد چاپ گرديده و به عنوان منبع و مرجع مورد استفاده محققين قرار مي گيرد.


شاگردان اين فقيه صمداني در گوشه و كنار ايران ايران اسلامي و خارج از كشور مشغول خدمت به نظام و مكتب اهل بيت عليهم السلام و نشر معارف اسلامي هستند و در مسئوليتهاي مختلف مانند قضاوت، نمايندگي مجلس خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي و ائمة جمعه و جماعت و استاد حوزه قرار دارند. «جزاه الله عن الاسلام خير الجزا»


به هر حال نعمت وجود علماء و اولياء الهي همچون ديگر نعمتهاي خداوند مجهول القدر است، امّا زماني كه ديده از ديدار هستي بر مي گيرند و در جوار رحمت حق آرام و قرار مي گيرند، چه بسا متوجه مي شويم كه «ز دُرج علم و عمل، گوهر نفيسي رفت» و تأسف مي خوريم كه اي كاش شايستگي بيشتري داشتيم كه از خرمن فضل و دانش و معرفت آنها بهره بيشتري مي برديم و درمي‌يابيم كه براستي «همه كس را حسرت فوت هست نه حسرت موت» حال كه دسترسي به آنها ميسر نيست، بايد با مطالعه زواياي مختلف حيات طيبة آنها حقيقت زندگي را در مي يابيم.


آري ايشان عمري در راه كسب و تعليم معارف حقه اسلاميه اثناعشريه و فقه آل محمّد (ص) گذراند. سرانجام آسمان علم و فقاهت ستاره‌اي از ستارگان خود را روز بيست و پنجم شعبان المعظم 1430 هجري قمري يعني 26 مرداد ماه 1388 شمسي از دست داد.


پيكر مطهر اين فقيه عظيم الشأن در خيل مشتاقان و عشاير منطقه  بر روي دستان آنان از حسينية اعظم اهواز تا حرم علي بن مهزيار اهوازي تشييع شد و در كنار مرقد مطهر والدشان به خاك سپرده شد. پس از ارتحال اين عالم رباني مجالس ختمي در شهرهاي مختلف ايران و كشورهاي آلمان، عراق، كويت و افغانستان برگزار شد.


روحش شاد و با امامان معصوم محشور باد


والسلام عليكم و رحمه ا... و بركاته

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا